Jolly Phonics in cercetari stiintifice
Jolly Phonics in cercetari stiintifice
Aceste documente rezuma constatarile studiilor de cercetare si ajuta la întelegerea diferentei pe care Jolly Phonics o poate face.
Doua dintre aceste studii, realizate în Clackmannanshire (în clasa ilustrata mai sus) si în London’s Docklands, au fost deosebit de influente în ceea ce priveste decizia guvernului din Regatul Unit de a adopta cursul de fonetica sintetica.
Studiul publicat despre Jolly Phonics provine din toate colturile lumii, de la scoli importante, de la cele private cu costuri reduse si de la scoli guvernamentale mai sarace din tarile în curs de dezvoltare. Toate au un mesaj pozitiv de transmis.
Studiile citate în acest document pot fi vazute pe site-ul Jolly Learning, accesând adresa http://jollylearning.co.uk/2011/03/24/research/. Cu exceptia cazurilor de studiu despre Jolly Phonics, toate rapoartele sunt independente de companie. Numerele paginilor din acele studii sunt specificate pentru a fi gasite mai usor.
Concluzia nr. 1: Copiii învata mai repede sa scrie si sa citeasca.
O caracteristica a fiecarui studiu a fost aceea ca elevii învata sa scrie si sa citeasca într-un ritm mai rapid.
În studiul din London’s Docklands, facut de Profesorul Morag Stuart, copiii carora li s-a predat Jolly Phonics erau cu 10 luni înaintea grupului cu predare clasica, în ceea ce priveste cititul si cu 11 luni înaintea acestora, referitor la scris.
În studiul facut de Profesorul Rhona Johnston în Clackmannanshire, dupa un an, copiii care studiau Jolly Phonics erau cu 12 luni înainte în ceea ce priveste cititul, comparativ cu cei care luau parte la predarea clasica.
Dupa sapte ani, copiii erau cu trei ani si sase luni înainte, în privinta cititului si cu un an si opt luni înainte, cât priveste scrisul.
În studiul din Hyderabad, din India, într-o perioada mai mare de 6 luni, în scolile private cu cost redus, grupul care participa la Jolly Phonics i-a întrecut pe cei cu predare clasica cu 6 luni în ceea ce priveste cititul si cu 7 luni, scrisul. (paginile 9 si 10)
Într-un studiu în statul Akwa Ibom, din Nigeria, pe o perioada mai mare de 36 de saptamâni, cele cinci scoli în care s-a predat Jolly Phonics au cunoscut o îmbunatatire în citirea copiilor, într-o perioada care variaza între trei luni si doi ani si cinci luni. În cinci astfel de scoli, aceasta realizare s-a produs între zero si trei luni.
În studiile de caz publicate de programul de învatare Jolly, copiii, dupa un an de frecventare a acestui curs, au demonstrat, în mod consecvent, ca dau dovada de o vârsta a cititului mai mare decât vârsta lor actuala. La Lady of Lebanon College (o scoala primara) din Sydney, Australia, câstigul de timp în ceea ce priveste cititul a fost de 6 luni într-o clasa si de 14 luni în alta clasa. Referitor la scris, acesta a fost de 13 luni într-o clasa si de 14 luni în alta. În Birstall County J&I School, din Yorkshire, Regatul Unit, câstigul a fost de 14 luni la citit si scris.
Concluzia nr. 2: Baietii se descurca la fel de bine ca fetele
O descoperire neasteptata a fost aceea ca baietii, în mod consecvent, se descurca la fel de bine ca si fetele. Într-un studiu care a urmat dupa sapte ani în Clackmannanshire, (pagina 8), s-a aflat ca, de fapt, baietii erau întrucâtva înaintea fetelor si la citit (cu 8.6 luni), dar si la scris (cu 3 luni).
Fiecare din aceste studii de caz despre Jolly Phonics care au apreciat acest lucru, a aratat ca baietii se descurca la fel de bine precum fetele. Aceste studii s-au facut în Birstall si Bristol, în Regatul Unit al Marii Britanii si în Sydney, Australia.
Concluzia nr. 3: Copiii care nu studiaza limba engleza ca limba principala performeaza bine dupa aceasta metoda
Deseori, se crede ca cei care nu studiaza limba engleza ca limba principala au un mare dezavantaj si s-ar putea sa trebuiasca sa înceapa sa-si dezvolte scrisul si cititul în limba principala. Ceea ce au aratat studiile este ca astfel de copii pot învata sa scrie si sa citeasca aproximativ în acelasi timp cu cei pentru care limba engleza reprezinta prima limba studiata.
În studiul efectuat de Profesorul Morag Stuart la London’s Docklands, 85% din copii aveau limba engleza ca limba secundara. Acasa ei vorbeau Sylheti (un dialect al limbii Bengali) întrucât familiile lor imigrasera recent din Bangladesh. Cu toate acestea, dupa un an, acesti copii au atins vârsta când au putut sa citeasca, cu 10 luni mai devreme decât media obisnuita pentru copiii din Regatul Unit al Marii Britanii, si vârsta când au fost capabili sa scrie, cu 11 luni mai devreme.
În studiul de caz despre Jolly Phonics din Sydney, Australia, nici un copil nu vorbea limba engleza ca limba principala. Ei venisera din Lebanon si acasa vorbeau araba. Cu toate acestea, asa cum a mai fost mentionat, ei erau cu mult înaintea vârstei lor actuale, în ceea ce priveste cititul si scrisul.
Concluzia nr. 4: Un numar mai mic de copii esueaza în învatarea scris-cititului
În raportul despre folosirea cursului Jolly Phonics în Gambia (pagina 34) exista constatarea ca numarul de copii care nu erau capabili sa citeasca nici macar un cuvânt în clasa a IIIa , a scazut la jumatate, de la 34% la 18%, pe o perioada de doi ani, pâna în 2009.
În studiul Profesorului Morag Stuart de la London’s Docklands, exista constatarea ca „în grupul Jolly Phonics „codasii” la scris au fost pur si simplu eliminati”. Toti copiii scriau bine.
Concluzii
Ce arata aceste studii este faptul ca factorii de decizie politica, scolile ai profesorii pot avea încredere în metoda foneticii sintetice de predare a cititului si mai precis, în Jolly Phonics, pentru a transmite aceasta metoda. Ei pot nadajdui ca învataceii sa lucreze bine ca si ansamblu, cu putine, daca nu deloc insuccese si sa progreseze mult mai rapid decât înainte.